יעל לומדת לשמור על גופה

(גן חובה, כיתות א-ב)

ההצגה האהובה והמוכרת שרצה שנים בכל רחבי הארץ...
הצגה המלמדת את הילדים כללי מוגנות ושמירה על גופם

הילדה יעל קצת מבולבלת. היא למדה על האיברים הפרטיים של גופה ועל כך שלאף אחד אסור לגעת בהם, אך במציאות היא נתקלת בכל מיני סיטואציות שבהן היא מתקשה לדעת מה טוב ומה רע, מה מותר ומה אסור.
במהלך ההצגה לומדים הילדים כללי זהירות וכיצד לשמור על עצמם במצבי יומיום שונים, מהו סוד טוב וסוד רע ולמי לפנות בעת מצוקה.
ההצגה נכתבה על ידי צוות בכיר של מטפלים במרכז הקליני של אל"י האגודה להגנת הילד ועל ידי יעל פדר.​

מצפה לילדים חוויה חינוכית מרתקת מלווה בשירים, הומור, תפאורה צבעונית ומגוון רחב של בובות ואביזרים.

מילים קסומות

(גן חובה, כיתות א-ב)

הצגה בנושא מיומנויות חברתיות וכבוד הדדי

גאיה לא מצליחה להסתדר עם חבריה בגן ומבקשת להתרחק מכולם.
להפתעתה, משאלתה מתגשמת והיא יוצאת למסע קסום עם דמויות ויצורים שעוזרים לה לרכוש מיומנויות חברתיות.

 

הצגת מולטימדיה מעולם הפנטזיה של כל ילד, חגיגה של צבע, מוזיקה וקסם...​

 

ההצגה נכתבה עבור אל"י ע"י רועי דורון ואורי וייס בשיתוף הצוות הקליני של אל"י.

שעת סיפור: מי יעזור לקופיפי?

(גן חובה, כיתות א-ב)

שעת סיפור בנושא אלימות מילולית ופיזית

קופיפי הוא קוף חמוד ואנושי החי ביער. אמו מתקשה בגידולו ולעיתים מעליבה ומכה אותו. קופיפי שומר זאת בסוד אך הדבר משפיע על מצבו הרגשי ועל התנהגותו עם חבריו ביער. מורתו מעודדת אותו לספר את סודו, ודואגת להעניק סיוע למשפחתו.
מטרת הסיפור היא לעודד ילדים לשתף מבוגרים בסודות קשים החבויים עמוק בליבם על מנת לקבל עזרה ותמיכה.

שעת הסיפור נכתבה ע"י טובה פישמן בשיתוף הצוות הקליני של אל"י​

 

משך הפעילות: כשיעור.
הפעילות מתקיימת במסגרת הכיתתית.
הילדים שותפים פעילים בתוך הפעילות.

שעת סיפור: החתול צוצי

(גן חובה, כיתות א ב)

שעת סיפור בנושא דחייה חברתית וקבלת השונה
החתול צוצי הוא חתול חריג ודחוי, שמנסה להשתלב בחברה ללא מודעות לחריגותו וללא הצלחה.
במהלך הסיפור החתול צוצי לומד להכיר ולקבל את עצמו ואף זוכה להכרה ולחיבה מסביבתו.
הסיפור מתמודד עם הנושא הטעון והמורכב של דחייה חברתית ומטרתו לסייע לילדים ולמחנכים להתמודד עם נושא הדחייה החברתית וקבלת האחר.
שעת הסיפור נכתבה ע"י טובה פישמן בשיתוף הצוות הקליני של אל"י​.

הפעילות הינה אינטראקטיבית כשהילדים הינם שותפים פעילים בסיפור.
הפעילות מתקיימת במסגרת הכיתתית.
משך הפעילות: כשעור.
לאחר הפעילות יש אפשרות לפעילות יצירה ועיבוד בחומר לנושא.

לאף אחד אסור לפגוע בי

(כיתות ג-ד)

הצגה העוסקת במגוון סוגי הפגיעות בילדים:
חרם חברתי, היבטיו המסוכנים של האינטרנט, הטרדה מינית ואלימות במשפחה.

שי, בן ה - 10 , הוא ילד חברותי ואהוד. אוהב סדרות טלויזיה, משוטט באינטרנט ומתכתב בצ'אטים.
שי טרוד בדילמות מהחיים. הוא חווה חרם על ידי חבריו בכתה ושוקל כיצד להתמודד עם הדברים.
הוא בקשר עם רויטל, החווה התעללות על ידי אמה ומחפש כיצד יוכל לעזור לה.
כמו כן, הוא נחשף לעולם האינטרנט גם בהיבטים המסוכנים שלו. הוא עסוק בשאלה האם לשתף מבוגר בסוד שהוא יודע, ותוהה למי עליו לפנות.
ההצגה נכתבה באל"י בשיתוף הצוות הקליני. ההצגה מציעה דרכים להתמודד עם פגיעות וסודות,
תמיכה בחבר שהוא קורבן התעללות ומעודדת פנייה לעזרת מבוגר אחראי.
מצפה לילדים חוויה מרתקת ודינמית מלווה בקטעי מוזיקה ובשיתוף בובות והומור.
בתום ההצגה מתקיים דיון המפרט את סוגי הפגיעות השונים ואת דרכי ההתמודדות עמם.

תעלומה ברשת

(כיתות ג-ד)

הצגה בנושא מניעת פגיעות דרך האינטרנט

לירון, ילדה בכיתה ד', היא ילדה החיה חיים נורמטיביים בעיר הגדולה. היא כותבת יומן ומעבירה את שעות הפנאי עם חברים, בחוגים ובפייסבוק. המצב מתחיל להסתבך כשהיומן שלה נעלם ואיתו סודות שכתבה...
בעזרת בן דודה מהקיבוץ, מתן, היא יוצאת למסע לחיפוש היומן. בדרכם הם נתקלים בסכנות ובדילמות הלקוחות מחיי הילדים. מי יהיו חבריה לפייסבוק? כיצד תתמודד עם מבוגרים הרוצים להתקרב אליה? וכמובן מיהו זה שחדר לפרטיות שלה וקרא את יומנה?
ההצגה נכתבה ע"י גדי אלפסי בשיתוף הצוות הקליני של אל"י
ההצגה מועברת כסיפור בלשי מסקרן ומותח בו הילדים מגלים את הסכנות האורבות בפייסבוק ובאינטרנט בכלל וכיצד להישמר מפניהן. בתום ההצגה מתקיים דיון עם השחקנים על שימוש מושכל באינטרנט וחשיבות הפנייה לעזרה. מס' משתתפים מקסימלי – 120 ילדים.

"סרט רע"

(כיתות ד-ו)

הצגה שעוסקת בפגיעה מינית בין ילדים, בשימוש פוגעני ברשת האינטרנט ובהתמודדות עם נושא הסוד

יונתן הוא ילד הלומד בכיתה ה' שחייו מתנהלים בשיגרה נעימה של חברים, לימודים ומשפחה אוהבת. מציאות זו משתנה כאשר יונתן עובר אירוע של הטרדה מינית שמצולם ומופץ דרך רשת האינטרנט ומשפיע על כל תחומי חייו. סביבתו מבחינה בשינוי ורוצה לעזור אך יונתן מנסה בכל כוחו לשמור על סודו. האם יונתן יישתף בסודו ואת מי? איך יתמודד עם הפגיעה? ההצגה מבוססת על מקרה אמיתי שקרה ושעלול לקרות בכל חברת ילדים.
ההצגה נכתבה ע"י גדי אלפסי בשיתוף הצוות הקליני של אל"י
ההצגה מועברת בהומור רב, על אף הנושא המורכב בו היא עוסקת. בדרך זו הילדים מתחברים לנושא האחריות האישית והחברתית ומבינים את חשיבות הפנייה לעזרת מבוגרים משמעותיים.
בתום ההצגה מתקיים דיון עם הילדים המאפשר עיבוד של הנושאים המרכזיים שמועלים בהצגה.

השיעור 

(כיתות ח-י"ב)

הצגה בנושא פגיעה מינית ודרכי ההתמודדות עמה

אורן הוא נער בן 13 , העומד לקראת בר המצווה שלו. הוא תלמיד כיתה ז', רוב ציוניו טובים, וביתו הוא בית חם ותומך. לכאורה נראים חייו של אורן כלפי חוץ מושלמים, אך בתוך תוכו מחזיק אורן סוד. אורן נפגע מינית ע"י מורה שנתן לו שיעורי עזר.
כיצד יתמודד אורן עם הפגיעה הנוראית? האם יספר אורן על סודו ולמי יספר? מה יקרה לאורן לאחר גילוי הסוד? ומה יקרה למורה התוקף?
ההצגה היא הצגת יחיד, המועברת כמונולוג דרמטי בשילוב מולטימדיה.

ההצגה נכתבה ע"י גדי אלפסי בשיתוף הצוות הקליני של אל"י.

בתום ההצגה מתקיים דיון בנושא הפגיעה וההתמודדות עימה, המעודד ילדים לספר סודות קשים על אף הקושי הכרוך בכך.

משהו ממך אצלי

(גילאי חט"ב ותיכונים)

 הצגה העוסקת בפגיעה מינית בין בני נוער
ובשימוש פוגעני ברשת האינטרנט

שיר וערן זוג תיכוניסטים מאוהבים.
ערן מבקש משיר לשלוח תמונה חושפנית שלה לווטסאפ שלו, כדי שיהיה לו "משהו ממך אצלי".
הוא מבטיח שהתמונה תישמר אצלו בלבד ולאחר היסוסים, שיר נעתרת ושולחת תמונת סלפי. למרות הבטחתו, בשלב מסוים מתחילה התמונה להתגלגל הלאה, עד לכדי סחיטה ואיומים בהפצת התמונה ברשתות החברתיות.
שיר במצוקה נפשית קשה ביותר, המצב יוצא מכלל שליטה והיא מתביישת לפנות לעזרה.
האם תפנה? האם יוכלו לעזור לה כשהתמונה עומדת להיות מופצת ברשתות החברתיות?

בתום ההצגה מתקיים דיון בנושא הפגיעה וההתמודדות עמה, המעודד לספר סודות קשים על אף הקושי הכרוך בכך.

רוב הזמן, ילדים לא חושפים את היותם עוברים התעללות. הם מפחדים, מתביישים ולעיתים גם מאויימים על ידי המתעלל. הם מרגישים אחראים למה שקרה ולעיתים פשוט אין להם למי לספר או שאינם יודעים איך לספר. לכן, אל"י חייבים להגיע לילדים הללו, ולהעביר להם את המסר בדרך אותה הם יוכלו להבין. לשם כך, אל"י הפיקה מספר תוכניות המיושמות בבתי ספר ברחבי הארץ. מטרת תוכניות אלו היא לתת מידע לילדים מכל הגילאים, על מנת שיבינו מהי התעללות וזכותם לגדול מבלי לחוות התעללות. אם זאת, המסר מועבר בצורה "בידורית" או כמו שאנו קוראים לזה באל"י: edutaimment התוכנית מבוצעת ע"י שחקנים המקבלים הכשרה מיוחדת, בנוסף להופעה עבור הילדים, הצוות של אל"י נפגש עם הצוותים החינוכיים, אשר מוטלת עליהם לא אחת מטלת זיהוי ההתעללות ודיווח עליה.​

 

ילדה בת תשע, גבי, נקראה להעיד לאחר שהיא הצליחה בקושי לברוח מנסיון של אביה של חברה, אליה הגיע לישון לילה אחד, לפגוע בה.

על שאלת השופט:  "איך ידעת מה לעשות?"   ענתה גבי: "מה זאת אומרת? יעל סיפרה לי!"

 

יעל היא השם של אחת מהבובות בהצגה שגבי השתתפה בה שבועות ספורים קודם לכן. כאשר התראיינה לאחר מכן, השוטר שחקר את המקרה אמר שהוא מעולם לא ראה ילדה בגיל הזה שכל כך מוכנה למצב מהסוג הזה.

 

כדי שהילדים יוכלו להשתתף בתכנית, אל"י שולחת תקליטור עם המוזיקה הכלולה בהופעות, שבועות לפני שהמופעים מתרחשים בפועל. דוגמא נוספת להצלחתה של תכנית זו היא בסיפורה של ילדה ששרה את השירים מתוך המופע שבו ההורים שלה חזרו מבילוי לילי ואמרו להם שהבייביסיטר עשה משהו לא בסדר.

 

שנה שעברה מעל 90,000 מילדי ישראל ראו את אחת מתוכניות המניעה של אל"י. ישנן דוגמאות רבות של ילדים שאחרי שראו את התכניות למניעה, התריעו בפני הוריהם או מורים בבית ספרם על התעללות שהם עברו ע"י חברים או קרובי משפחה. תוכניות המניעה להתעללות של אל"י הותאמו במיוחד פעמים רבות כדי להתאים לקהלים שונים, כולל ילדים מאוכלוסיות עולים, ילדים חרדיים וילדים ערבים. 

 

המחלקה פועלת במסגרות החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי: גני ילדים, בתי ספר יסודיים, חטיבות ותיכונים, מתנ"סים, תנועות נוער, קייטנות קיץ, סמינרים לבנות שרות לאומי, מורות חיילות...) התוכניות בנויות לפי קבוצות גיל: הגיל הרך, בי"ס יסודי, חטיבות ביניים ותיכונים וניתנות להתאמה על פי הצרכים המיוחדים של המסגרות בהן הן מועברות. כל פעילות ההסברה מאושרת על ידי שפ"י (השרות הפסיכולוגי ייעוצי במשרד החינוך) ונעשית בשיתוף פעולה מלא עם הצוות החינוכי- טיפולי. להצגות הילדים ישנן מספר גרסאות למגזר הדתי והחרדי, למגזר הערבי ולאוכלוסיות מיוחדות בעלות מוגבלויות.

 

לתוכניות ההסברה והמניעה מספר מטרות:

הבנת מושג הפגיעה בילדים על ביטויו השונים והבהרת עמדות ורגשות

העברת המסר כי לפגיעה יש מחיר וכי היא עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך

העלאת מודעות הילדים למצבי סיכון העלולים לפגוע בשלומם וביטחונם והדרכים להתמודד איתם

העצמת הילד ופיתוח אסרטיביות

הקניית כלים לקבלת עזרה בשעת מצוקה

זיהוי ואיתור ילדים אשר נמנעו מלבקש עזרה

לגבי מחירי כל ההצגות אין צורך בהוספת מע"מ מהיותנו מלכ"ר.​

לפרטים והזמנות ניתן לפנות ללימור גרינברג – מנהלת מחלקת חינוך ומניעה של אל"י

בטלפון 03-6091930 או במייל: limor@eli.org.il

שלח

שם המזמין:

*שדה חובה

תודה רבה!

פנייתך התקבלה בהצלחה

שם ביה"ס/הגן ושם הישוב:

*שדה חובה

טלפון:

*שדה חובה

סוג ההצגה המבוקשת:

*שדה חובה

מייל:

*שדה חובה

מחלקת חינוך ומניעה​

אלי האגודה להגנת הילד